כינוס נכסים בהליך גירושין – שאלות ותשובות בנושא

כינוס נכסים בהליך גירושין – שאלות ותשובות בנושא

דירת המגורים מהווה את אחד ממקורות המריבה המרכזיים ביותר בעת הליך גירושין. במקרים בהם בני הזוג חותמים על הסכם גירושים בהסכמה, הם למעשה קובעים האם אחד משניהם ישאר בדירה, האם הדירה תימכר, באילו תנאים וכו'. אך כאשר חלה אי הסכמה, בית המשפט עשוי לפסוק על הליך של כינוס נכסים והדירה מוצעת למכירה באמצעות גורם חיצוני, בשיטת המכרז. בשורות הקרובות נלמד על הליך זה מעט יותר באמצעות מענה על מספר שאלות שכיחות.

כיצד נקבע מחיר הדירה בהליך של כינוס נכסים?

למרות מה שמקובל לחשוב, שופט בית המשפט אינו הדמות המקצועית שתקבע את ערך הנכס של דירת מגורים, עסק או כל נכס אחר. גם דעתו של שמאי אינה יכולה לקבוע את ערך הדירה כאשר היא עומדת בפני מחלוקת בעת גירושין. השופט כן עשוי להחליט על הליך כינוס נכסים לנכס המשותף שבמהלכו הוא מוצע בשוק החופשי למכירה, והזוכה הוא זה שיציע את הצעת המחיר הגבוהה ביותר. הסכום שיקבלו בני הזוג הוא ערך הדירה בפועל. ברור, איפוא כי בני הזוג מסתכנים באובדן של תגמולים רבים עבור הדירה, שסביר להניח שהיתה נמכרת במחיר גבוה יותר בדרכים אחרות.

האם אחד מבני הזוג יכול לרכוש את הדירה?

ע"פ החוק, בהליך של כינוס נכסים אין שום מניעה לכך שבני הזוג ישתתפו במכרז ויציעו הצעות מחיר כפי שהם מוצאים לנכון, כך שעניין המחיר הנמוך שהוזכר לעיל עשוי להיות דווקא יתרון משמעותי, במידה ואחד או שני בני הזוג מעוניינים לרכוש את הדירה לעצמם. במידה ואחד מהם יזכה, בן הזוג השני חייב למכור לו את חלקו בדירה ולהעביר אותה לידיו. חשוב לציין כי עסקה זו נחשבת כעסקת מכר לכל דבר והיא עשויה להיות כרוכה במיסוי עכשווי או עתידי.

מי ממונה להיות כונס הנכסים?

כינוס הנכסים כולל ביצוע הערכת שמאי, פרסום הדירה ברבים (אינטרנט, עיתונים וכו') ולאחר מכן בקרה על המתחרים ופרסום תוצאות המכרז. על כל ההליך מופקד כונס הנכסים שאותו ממנה בית המשפט, בדר"כ בא או באי כוח (עורכי הדין) של בני הזוג. שכר הטירחה של כונס הנכסים לא אמור לעלות על 4% מערך הנכס או 2% לכל עורך דין כאשר שני בני הזוג מיוצגים בנפרד.

חשוב מאוד לקבל ליווי מקצועי של עורך דין בכיר בענייני משפחה לפני שנכנסים להליך כינוס נכסים, וזאת על מנת לתכנן את האסטרטגיה הטובה ביותר, ולהפקת מקסימום התועלת מהתהליך תוך מינימום ההפסדים.

Leave A Comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

שאל אותנו שאלה

שאל אותנו שאלה

    לייעוץ משפטי צרו קשר

    לפגישת ייעוץ התקשרו:

    052-2927602

    03-6521605

    או צרו איתנו קשר באמצעות הטופס

      Call Now Button דילוג לתוכן