כיצד מתנגדים לצו קיום צוואה?

כיצד מתנגדים לצו קיום צוואה?

לצערנו, פטירתו של אדם עשויה לעיתים להביא למלחמות ירושה בין ילדים, בין בת זוג נוכחית לבת זוג לשעבר. מחלוקות כאלו, גוררות לעיתים להליכים משפטיים ארוכים ומורכבים, שבוודאי לא מעניקים נחת לא למנוח ולא לבני משפחתו.

לכן, נשאלת השאלה מה קורה בסיטואציה שבה אדם נפטר, הותיר צוואה, אך ישנם בני משפחה המתנגדים לקיומה של הצוואה. על כך, במאמר הבא.

מהי צוואה שניתנה כדין?

צוואה, מלשון ציווי, היא הציווי אותו מעניק הנפטר במסגרתו הוא "מצווה" על האופן שבו ייעשה שימוש ברכושו לאחר מותו. אגב, צוואה לא חייבת לכלול רק הוראות רכושיות, שכן נפטרים רבים מורים בצוואתם מה ייעשה בגופתם לאחר מותם ועוד.

חוק הירושה, התשכ"ה- 1965 מסדיר את דיני הירושות והצוואות במדינת ישראל. בין היתר, קובע החוק כיצד אדם יכול לחתום על צוואה כדין, מה דינה של צוואה כלפי בני משפחה, ומי הם יורשים על פי דין בהיעדרה של צוואה. הכלל הוא כי בהיעדרה של צוואה, היורשים על פי דין הם אשת המנוח, וילדיו. עם זאת, על הכלל ניתן להתנות, באמצעות עריכת צוואה בעת שהמנוח עודנו בחיים.

החוק גם קובע שצוואה צריכה להיערך בכתב יד, ולהיחתם בפני שני עדים. עם זאת, החוק מאפשר לערוך  צוואה גם בעל פה, בנסיבות חריגות שבהן אדם נוטה למות ("שכיב מרע"), וגם אז עליה להיאמר בפני שני עדים. על העדים במקרה כזה, לכתוב זיכרון דברים בסמוך לשמיעת הצוואה שניתנה בעל פה, ולמסור את זיכרון הדברים לידי רשם הירושה.

לאחר שנפטר מנוח אשר הותיר אחריו צוואה, עדיין ישנה כברת דרך אותה יש לעבור עד אשר ניתן יהיה לממש את הצוואה מההלכה למעשה. כפי שיוסבר בהמשך.

כיצד מאשרים צוואה?

יש להבדיל בין צו קיום צוואה לבין צו ירושה. צו ירושה ניתן ע"י רשם הירושות ליורשים על פי דין שהם כאמור ילדיו ובן\בת זוגו של המנוח. מנגד, צו קיום צוואה ניתן בסיטואציה שבה ישנה צוואה, ורשם הירושות צריך לאשר את הצוואה.

לאחר מותו של מנוח, קובע סעיף 66(ב) כי רשם הירושות יורה באמצעות צו קיום צוואה כי הצוואה שניתנה בימי חייו של המנוח ועל ידו, ניתנה כדין ועל כן ניתן לפעול מכוחה. לשם כך, יש להגיש לרשם הירושה בקשה למתן צו קיום צוואה. הרשם יבחן את הבקשה, ויפרסם בעיתונים יומיים כי התבקש צו קיום צוואה כדי לאפשר למתנגדים למתן הצו, להביע את עמדתם. החוק מחייב את רשם הירושות להורות על תקופת זמן שלא תפחת משבועיים, לשם הגשת התנגדויות.

ככל שהוגשה התנגדות לצוואה, על הרשם להעביר את הדיון בהתנגדות לבית המשפט לענייני משפחה. כמו כן, החוק קובע כי ישנם מספר מקרים חייב רשם הירושות להעביר את הדיון בבקשה לצו קיום צוואה לבית המשפט לענייני משפחה. כגון: אם המדינה היא צד לבקשה לקיום צוואה, אם היועץ המשפטי לממשלה ביקש להעביר את הבקשה לדיון בבית המשפט, אם בצוואה מעורב קטין או חסוי, אם הצוואה שניתנה היא צוואה בעל פי כפי שתואר לעיל (אז תמיד קיים חשש שמא הצוואה לא ניתנה כדין ולכן רצוי שבית משפט מוסמך יידון בבקשה), כאשר יש פגם בצוואה או נושאים חסרים (לדוגמא: במקרה שבו יש למנוח רכוש בעל ערך רב שלא חולק בצוואה או לא הוזכר בה). כמו כן, לרשם הירושות סמכות להעביר את הדיון בבקשה לבית המשפט אפילו אם הוא ראה זאת לנכון ומבלי שהוגשה לו התנגדות. לדוגמא: אם הבקשה לצו קיום צוואה מוגשת ע"י אנשים זרים, הרי שאז עלול הרשם לחשוד במניע להגשת הבקשה, חשד כזה עשוי לבטח להצדיק הפעלת שיקול דעת, שבמסגרתו הבקשה תועבר לדיון בבית המשפט (והיו מקרים מעולם).

ככל שהדיון בבקשה לצו קיום צוואה הועבר לבית המשפט או שלא הועבר ע"י הרשם, הרי שהשלב הבא בתהליך יהיה מתן צו קיום צוואה, בין אם ע"י בית המשפט ובין אם ע"י הרשם. אז, הצוואה תהיה תקפה וניתן יהיה לממשה למעשה.

אני מעוניין להתנגד לצו קיום צוואה מה עליי לעשות?

התנגדות לצו קיום צוואה יכולה לנבוע מסיבות רבות כגון: לעיתים אחד הילדים מקופח שלא בצדק, לעיתים מדובר בגרושתו של המנוח הסבורה כי היא זכאית לחלק מהרכוש של המנוח, ולעיתים אכן יש חשש כבד שמא הצוואה לא נערכה כדין או שהמנוח הושפע שלא כדין מאדם שלישי. כמו כן, לעיתים ישנם מקרים שבהם המנוח הותיר שתי צוואות סותרות.

לשם כך, אפשר להתנגד לקיום צוואה. כמן כן, התנגדות צריכה להיות מנומקת ככל הניתן ולהיתמך בראיות ובתצהירים של עדים אשר יוכלו לסייע בהוכחת הטענות העולות ממנה, בין היתר עליה גם לכלול טופס הנקרא "פתיחת הליך", וכן ייפוי כוח של עורך דין מייצג.

ככל שמוגשת התנגדות באיחור, ניתן להגיש בקשה לרשם הירושות להאריך את תקופת ההתנגדות. בסמכותו של הרשם לעשות כן מטעמים מיוחדים.

Leave A Comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

שאל אותנו שאלה

שאל אותנו שאלה

    לייעוץ משפטי צרו קשר

    לפגישת ייעוץ התקשרו:

    052-2927602

    03-6521605

    או צרו איתנו קשר באמצעות הטופס

      Call Now Button דילוג לתוכן