עורך דין גירושין – מה כדאי לדעת?

עורך דין גירושין – מה כדאי לדעת?

מדינת ישראל הינה המדינה היחידה בעולם, שבה הדין האישי, כלומר דיני משפחה, משולב בחוק האזרחי, שהינו חוק חילוני לחלוטין. הדין האישי מושתת על פי ההלכה היהודית הקדומה, על כל המשתמע מכך. מעמדו האישי של אדם, אזרח או תושב הארץ, מנוהל על פי ההלכה היהודית.

ניתן לומר כי השילוב בין דין דתי לחוק חילוני, לעיתים קרובות יוצר מחלוקת ברורה וקשה – הן בין הערכאות השונות והן בין הצדדים המנהלים הליך משפטי. במאמר הבא, נעסוק בדין האישי, כלומר, בדיני המשפחה. נציג את הערכאות הרלוונטיות העוסקות בתחום זה וכן נציג את החשיבות בבחירת עורך דין לענייני גירושין, שכן זהו התחום העיקרי שבו עוסקות הערכאות המשפטיות המוזכרות.

כל זאת נעשה ונכתב עבורכם/ן, קוראים וקוראות, אך נבקש להבהיר כי מאמר זה הינו מאמר תוכן בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי עם עורך דין לענייני גירושין.

הדין הדתי:

הדין המנחה בדין האישי הוא הדין הדתי. בית הדין הרבני, אשר משמש כאחת מערכאות השיפוט הקיימות במדינת ישראל, מחזיק בסמכות בלעדית לעסוק בהליך גירושין בין בני זוג יהודים. מכאן, שכל החלטה לגבי תביעת גירושין, תתקבל על ידי בית הדין הרבני. לצד סמכות בלעדית זו, מחזיק בית הדין הרבני גם בסמכויות לעסוק בכל הנושאים הנלווים להליך הגירושין, כמו תביעות משמורת ילדים, מזונות אישה ומזונות ילדים ותביעות רכוש.

הליך הגירושין ייפתח בהגשת תביעת גירושין לבית הדין הרבני, על ידי מי מהצדדים המעוניין להתגרש. היות ובכל נושא הגירושין, בית הדין פועל לפי עיקרון העל, שהוא שמירה על שלום בית, אזי בית הדין לא יאשר בקלות את הגירושין בין השניים, אלא יפנה אותם להליך שלום בית.

במקביל לתביעת הגירושין, על בני הזוג לנהל דין ודברים בנוגע לנושאים נלווים להליך זה, כמו עניין משמורת הילדים וחלוקת הרכוש. רוצה לומר, מספר תביעות שונות יתנהלו בו זמנית, ויכול להיות שבין ערכאות שונות. מכאן, שיש לקחת בחשבון מצב זה, בעת בחירת עורך הדין. יהיה עליו להבין בערכאות השונות ולנהל את תביעת הגירושין מול בית הדין הרבני.

בחירת עורך דין גירושין:

באופן מעשי, עורך הדין לענייני משפחה שולט בשתי שיטות המשפט, הן בשיטה הדתית והן בשיטה האזרחית בענייני המשפחה. מלבד השליטה בשיטות, עורך הדין מלווה את לקוחותיו גם בבית הדין הרבני וגם בבית המשפט לענייני משפחה. ישנן תביעות הנחשבות לתביעות קלות יותר ואף "סטנדרטיות". הגשתן ואף תוצאתן, לרוב ברורות מראש. מנגד, ישנן תביעות קשות ומורכבות יותר, הדורשות ידע וניסיון, תחכום ויצירתיות גבוהה. על מנת להגיע לתוצאות טובות בתביעות אלו, הבחירה בעורך הדין לענייני משפחה, חשובה מאוד.

בענייננו, יובהר כי בחירת עורך הדין להליך הגירושין, חשובה בעיקר בשל העובדה כי הליך הגירושין במדינתנו מנוהל על ידי בית הדין הרבני. כאמור, לבית הדין הרבני מוקנית סמכות בלעדית לעסוק בהליך זה. מכאן, שהבחירה בעורך הדין אשר ילווה אתכם/ן בהליך סבוך, הן משפטית והן רגשית, חשובה, שכן על אותו עורך דין, להיות מומחה ולהכיר לעומק את אופי ניהול ההליך מול שתי הערכאות, בדגש על בית הדין הרבני.

נקודות חשובות בבחירת עורך הדין:

לרוב, אנשים יפעלו ויבחרו בעורך דין שיציע להם את המחיר הנמוך יותר, אך חשוב לדעת כי כל תיק העוסק בדין האישי, הינו עולם ומלואו, פרטיו שונים וכן גם נכון לגבי התוצאות. מכאן המקום להעיר, כי הבחירה בעורך דין לפי העלות בלבד, הינה בחירה מוטעית, שכן המחיר אינו מבטיח תוצאות טובות יותר או טובות פחות.

המחיר המוצע על ידי עורך דין, לעיתים מהווה פונקציה של הערכת "עושרו" של הלקוח, או לחילופין, יוקרתו וחשיבותו של המשרד. משרד גדול בעל עורכי דין רבים ומחלקות מגוונות, מציע ללקוח מגוון אפשרויות של טיפול בתיקו, מבלי שהלקוח ייאלץ לחפש אנשי עבודה נוספים.

אחת הנקודות היותר חשובות בבחירת עורך דין ככלל ועורך דין לענייני גירושין בפרט, היא ההבטחות. ניהול הליך משפטי בין כותלי בית המשפט או מול בית הדין הרבני, הוא הליך שתוצאותיו אינן בטוחות. למעשה ניתן לומר, שהליך משפטי לעולם אינו יכול לשקף לנו את התוצאה מראש, שכן כל מקרה לגופו. לכן, עורך דין שמבטיח הבטחות ומתחייב לתוצאה מסוימת, צריך להדליק לכם/ן נורה אדומה בנוגע לאמינותו. על אחת כמה וכמה, כאשר בחירת עורך הדין היא בנושא כה רגיש וחשוב, כמו הליך גירושין, שכן להליך זה מתלווים נושאים שיש לדון בהם תוך כדי הליך הגירושין, שבפני עצמו, מורכב וסבוך. כאמור, הבטחת הבטחות מצד עורך הדין, אינה באה בחשבון!

By | 2019-05-01T14:38:04+03:00 מאי 1, 2019|מגזין משפטי|0 Comments

Leave A Comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

שאל אותנו שאלה

שאל אותנו שאלה

    לייעוץ משפטי צרו קשר

    לפגישת ייעוץ התקשרו:

    052-2927602

    03-6521605

    או צרו איתנו קשר באמצעות הטופס

      Call Now Button דילוג לתוכן